Zoals ik het zie, dat krijg je

 

Een veelgestelde vraag aan mij is: doe jij aan nabewerking? Tijdens de contentdag op 23 mei jongstleden van Mashtag kwam dat ook meerdere keren naar voren. Een mooie gelegenheid om weer eens een SOOC (Straight out of Camera: de RAW; het ruwe beeld) en bewerkte foto te laten zien.

Digitaal negatief

Deze foto is gemaakt tijdens de ‘Magie van het Licht’ workshop van Willie Kers Photography. Ik had die workshop jaren geleden ook eens gedaan en het was een zeer welkome opfrisser, want bepaalde kennis van licht en belichting was teveel naar de bodem gezakt. Doordat ik tijdens het maken al goed naar mijn witbalans en belichting heb gekeken, hoefde ik daar niets meer aan te doen in mijn nabewerking. De RAW is mijn digitale negatief waar ik in de digitale donkere kamer – in mijn geval is dat Lightroom – nog mee aan de slag ga.

De eerste foto is het ruwe bestand. De foto is gemaakt met mijn 70-200 mm 2.8 lens, op 200 mm bij diafragma 2.8. Mijn ISO stond op 400 en mijn sluitertijd was 1/400 seconden. Wat heb ik gedaan om tot foto 2 te komen?

Regel van derden

Als eerste heb ik een nieuwe uitsnede gemaakt volgens de regel van derden: ik heb haar wat meer op 1/3 van de rechterkant gezet. Daarna de belichting een tikje omhoog, zodat haar gezicht wat beter te zien is. Ook heb ik gekeken naar de witbalans en dan met name de groen/magenta verdeling daarvan. Ik fotografeer met Pentax en die geeft nog wel eens een groene tint aan de foto’s, door iets meer magenta toe te voegen verdwijnt dat (dit heb ik in de camera ook al ingesteld, maar controleer het ook altijd nog in Lightroom)

Puur natuur

Ik gebruik geen filters of presets voor mijn nabewerking; de kleuren die je op de foto ziet, zo was het in werkelijkheid ook en elke foto wordt handmatig bewerkt. In het basis palet in Lighroom en bij de tone curve schuif ik met de hooglichten, witten, schaduwen en zwarten, totdat ik vind dat het goed is. Hiermee bepaal ik het contrast in de foto. Ik hou van wat meer contrast in mijn foto, dus waar nodig zet ik de contrast schuif ook nog omhoog. Om het gezicht nog wat verder op te lichten heb ik bij de luminantie het oranje iets omhoog geschoven. Als laatste heb ik de ogen met een brush nog opgelicht. Daarna opgeslagen in hoge resolutie jpg, daarbij verscherp ik de foto ook altijd nog iets.

Handtekening

Ik heb wel eens te horen gekregen dat mijn nabewerking niet natuurlijk zou zijn, zelf ben ik het daar natuurlijk niet mee eens. Mijn nabewerking zorgt er voor dat de foto het beeld zoals mijn ogen dat zien veel meer benaderd. Een camera registreert alles heel anders dan je eigen ogen en vaak wordt het wat vlakker. Ook ziet een camera geen kleuren maar alles in zwart wit. Er is dus altijd nabewerking nodig op een foto, dat was al zo in de tijd van zwartwit negatieven en de donkere kamer en dat is nu niet anders.

Bovendien: met mijn nabewerking kan ik mijn handtekening zetten, mijn stijl nog meer benadrukken. Het mooiste compliment wat ik onlangs kreeg was dat aan mijn werk een geheel eigen stijl te zien valt, in werkwijze en ook zeker in mijn nabewerking. Dus mijn antwoord op de eerste vraag: ja, ik doe aan/heb een natuurlijke nabewerking.

Vond je het leuk om zo eens mee te kijken? Laat gerust een reactie achter!

Portret van een meisje